Przejdź do treści

Bartek Gliniak – mistrz emocji zaklętych w dźwiękach

Bartek Gliniak, urodzony 25 grudnia 1973 roku w Przemyślu, to wybitny polski kompozytor muzyki filmowej. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Jego twórczość to podróż przez emocje, w której dźwięki opowiadają historie równie mocno jak obrazy. Jego talent został doceniony zarówno przez widzów, reżyserów, jak i krytyków – aż pięciokrotnie nominowano go do Polskich Nagród Filmowych Orły w kategorii Najlepsza Muzyka: w 2005 za film „Mój Nikifor”, w 2006 za „Komornika”, w 2007 za „Palimpsest” oraz w 2017 za „Na granicy”.

Jego kompozycje towarzyszą wielu ważnym produkcjom filmowym i dokumentalnym, tworząc niezwykłą atmosferę i nadając im głębię. Gliniak doskonale potrafi oddać nastrój każdej sceny – od dramatycznych uniesień po subtelne emocje ukryte w ciszy.

Czym wyróżnia się jego muzyka?

  • Pełna emocji i głębi – porusza, wzrusza i pozostaje w pamięci.
  • Doskonale współgra z obrazem, budując napięcie i podkreślając dramaturgię filmu.
  • Bogata w różnorodne inspiracje – od klasycznych orkiestracji po nowoczesne brzmienia.

Jego dorobek obejmuje muzykę do takich filmów jak:

  • „Mój Nikifor” – poruszający obraz o życiu genialnego malarza prymitywisty.
  • „Joanna” – opowieść o niezwykłej odwadze kobiety w czasach wojny.
  • „Komornik” – film, który porusza temat moralności i przemiany człowieka.
  • „Magiczne drzewo” – familijna produkcja pełna magii i niezwykłych przygód.
  • “Katyń” – nominowanym do Oskara film Andrzeja Wajdy. 

Jest kompozytorem muzyki do ponad 50 filmów, w tym filmów wielokrotnie nagradzanych na międzynarodowych festiwalach filmowych.

W 2022 roku był nominowany do 23. dorocznej nagrody Black Reel Awards „The Bolts” za muzykę do filmu „Niania” (reż. Nikyatu Jusu), który zdobył także Główną Nagrodę Jury Dramatycznego na festiwalu Sundance 2022.

W 1994 roku otrzymał nagrodę w 22. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges (Francja).

W 1994 roku zadebiutował na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień. Od 1996 roku współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, gdzie skomponował i nagrał wiele utworów elektronicznych i eksperymentalnych.

Jako autor adaptacji muzycznych, konsultant muzyczny i kierownik nagrań muzycznych pracował przy nominowanym do Oscara filmie „Katyń” Andrzeja Wajdy. Od 1996 roku współpracuje ze Studiem Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie, jednym z najstarszych studiów muzyki elektroakustycznej w Europie (założonym w 1957 roku).

Wydany w 2007 roku album CD z premierowym wykonaniem oratorium „Siedem Pieśni Marii” z muzyką Bartka Gliniaka do libretta Zbigniewa Książka wydana w 2007 roku uzyskała status Podwójnej Platynowej Płyty. W latach 2008-2009 oratorium „Siedem Pieśni Marii” było wielokrotnie wykonywane dla licznie zgromadzonej publiczności. W 2009 r. płyta z premierowym wykonaniem „Oratorium Kalwaryjskiego” (tytuł oryginalny: „Oratorium Kalwaryjskie”) również stworzonego przez tych samych autorów uzyskała status Złotej Płyty już w pierwszym miesiącu od wydania.

Jego kompozycje były wykonywane na takich festiwalach jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Tage für Neue Musik w Zurychu, Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Synthèse Festival w Bourges, III Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – Lwów (Ukraina), Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów w Paryżu (IRC).

Od 2006 roku Bartek jest członkiem Europejskiej Akademii Filmowej (EFA).

Symfonia Miłosierdzia odbędzie się za

  • 00Dni
  • 00Godzin
  • 00Minut
  • 00Sekund

COPYRIGHT 2024